fredag 31 december 2010

Djurlivet i Ecuador

Ecuador har en otrolig artikedom, både vad gäller växter och djur. Det är så många olika sorters träd att det inte är lönt att försöka lära sig vad de heter.

Alexandra berättar om djuren som finns i våra omgivningar, och visar små ormar som ligger i glasburkar med sprit. De allra flesta är helt ofarliga för oss, det är egentligen bara en art och den dödar de när de ser. Annars finns de där och gör sin uppgift. Vi har alltid stövlar och långbyxor när vi jobbar, men vi ser inte mycket av ormarna.

En av de sista dagarna ringlar en vacker orm över vägen framför fötterna när vi går från maten till volontärhuset. Den är ca 60 cm lång, grön, glänsande, smärt och den snabbar sig in i tryggheten i det tjocka gräset.

En annan dag ser jag något som jag först tror är en fågel, för det stämmer bra med en normal svalas storlek. Men den flyger så underligt, och jag upptäcker att det är en fjäril. Intensivt lysande, nästan neonaktig, ljust blå och den fladdrar fram samma väg som jag går så jag får chans att verkligen beskåda den. Kameran var såklart inte med, men jag hade inte lyckats fånga den i alla fall, utan jag passar på att njuta.

Fåglar finns också i mängder, färgglada, små och stora, rovfåglar som seglar högt upp och spanar, kolibrier som inte är en sort utan det finns många arter av kolibrier, från pyttesmå till litet större.

Fladdermöss finns också i många varianter, tre av dem är vampyrer. De ger sig på däggdjur, och de skjuter in dels något slags smärtstillande, dels ett ämne som gör att blodet inte koagulerar. De kan komma tilbaka varje natt och ta för sig av förrådet, om ingen upptäcker det och kan stoppa blodflödet. Korna och hästarna här råkar ut för sådana bett emellanåt.

Insekter då? Ja, jag hade med mig myggnät och hängde runt sängen, men tog ner det efter ett par veckor eftersom det inte behövdes. Hade med mig myggmedel och använde det när vi var vid kusten, men där fick jag en herrans massa myggbett som kliade! Alexandra påstår att det är ovanligt lite myggor i år för att det är så kallt, volontärerna brukar vara sönderbitna runt anklarna av det de kallar "blackflies". Något som liknar våra "knott" som jag förstår det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar