fredag 31 december 2010

Arbetsuppgifter sista veckan



Nyplanterad kaffebuske
Vi har planterat kaffe, och de buskarna kommer att växa ca 18 månader innan det är dags för första skörd. Sedan producerar de i ca 7 år, då man kan kapa ned dem och de börjar växa på nytt. Tyvärr har La Hesperia slut på årets skörd, annars skulle jag köpt hem en del av de ekologiska bönorna.

Jag har varit mjölkbud ett par förmiddagar, ganska lättsam uppgift att schasa mulan och åsnan nerför berget, vänta in mjölkbilen och sedan schasa dem uppför. Det är lite svettigt, men det krävs inte mycket för att bli svettig med den luftfuktighet vi har här. Med tanke på hur mycket jag svettas drickar jag väldigt lite vatten, så mycket kommer nog utifrån.

Vi har satt tangaréfrön i plastpåsar, påfrestande för ryggen för då sitter vi på en stock och gräver jord och fyller påsar direkt från marken. I alla fall när ryggen har uppnått den aktningsvärda åldern av 53 år, verkar mycket lättare för den yngre generationen.

Har också städat "stallet" - det är en mjölkgrop med en mjölkmaskin - och tagit bort allt kobajs efter morgonmjölkningen. Planterat några nya palmer i allén, det måste man nog fylla på med lite eftersom då de trillar ned efter några år. Ogräsrensning i trädgården har vi också hunnit med.

Sista veckan har alltså innehållit ganska lätta arbetsuppgifter, och det är dags att börja packa ihop för hemresan. Intressant och lärorikt, definitivt något jag kan rekommendera till alla som känner sig hågade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar