fredag 31 december 2010

Nyårsfirande

Annorlunda tradition
Ja, så passar jag på att starta min hemresa på självaste nyårsafton, jag traskar ned för berget strax före 6 på morgonen och vet att om allt går planenligt ska jag landa på Arlanda 36 timmar senare. Jag börjar med att ta en delad taxi direkt till flygplatsen i Quito, vilket innebär att jag ser betydligt mer av landskapet än genom de bussfönster jag tidigare försökt speja. Vi passerar några mindre vattenfall, de är inte stora men de är vad de heter: vattnet faller handlöst rätt ned!

Jag börjar fundera över om Ecuadorianerna har körkort, och hur det i så fall går till att få dem - de kör som flåbusar!

Delad taxi innebär att jag har sällskap, som dessutom pratar lite engelska! Perfekt, så får jag veta mer om hur de firar nyår. Ser ju att bilarna kör omkring med dockor, ofta fastspända på fronten, ibland på taket och undrar varför. Jo, man gör de där dockorna, ofta avbildar man en vän som på det viser får lycka det kommande året. Samtidigt symboliserar de det gamla året, för vid tolvslaget eldar man upp dem.

I Quito ordnas det tydligen riktigt stora brasor, om det är av alla dockor eller något annat material förstår jag inte, men tydligen är det spektakulärt.

En annan tradition är att äta tolv vindruvor för att bringa lycka till det kommande året. Något de inte berättar om är seden att klä ut sig så snyggt som herrarna på bilden gjort. De stoppar upp med sig med rejäla kuddar både fram och bak, skämtar och spexar och tigger lite pengar till okänt ändamål.

Har landat i Bogota och har bara ca 24 timmar kvar - till Arlanda alltså. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar